نگرانی، دشمن شماره یک موفقیت

نگرانی، دشمن شماره یک موفقیت

نگراني، دشمن شماره يک موفقيت

گاهي اوقات برخي افراد تمام وقت در مورد موضوعات متفاوت، يعني همان چيزهايي که بيشتر اوقات رخ نمي‌دهد، نگران هستند. بدتر از همه اين که اين نوع تفکر منفي بشدت هم مسري است و به اطرافيان اين افراد نيز سرايت مي‌کند.


البته در زندگي هر شخصي موارد جدي نگران‌کننده‌اي وجود دارد، اما اگر يکسره و بي‌وقفه نگران باشيم، نمي‌توانيم کار مفيدي انجام دهيم. در حقيقت، نگراني، کلي وقت و انرژي هدر مي‌دهد و شما را به جايي نمي‌رساند.
نگراني به دليل ترس‌هاي افراطي از ناشناخته‌هاست، چون پيش‌بيني نتيجه بالقوه منفي يک موضوع ناراحت‌کننده است. وقتي درباره کاري زمان و تلاش زيادي را سرمايه‌گذاري مي‌کنيم، منطقي است از آينده توقعاتي داشته باشيم و درباره احتمال برآورده نشدن آن نگران باشيم. البته نگراني در حد کم و معقول طبيعي است و از احتياط ما حکايت دارد و به ما کمک مي‌کند برنامه‌ريزي کرده، مشکلات احتمالي را پيش‌بيني کنيم و به اهداف‌مان برسيم.
اما نگراني بيش از حد، ما را چنان مضطرب مي‌کند که توانايي تفکر خلاق در وجودمان از بين مي‌رود. در حقيقت اگر به محض مواجه شدن با يک مشکل نگران شويم، نمي‌توانيم روش‌هاي مبتکرانه براي حل آن پيدا کنيم. وقتي دائم نگران آينده باشيم، حال را نيز از دست مي‌دهيم، زيرا تمام مدت در ذهن خود در حال مرور سناريوهاي گوناگون احتمالي هستيم و نمي‌توانيم لحظه‌اي آرام بگيريم. فيلسوفي معتقد است وقتي مشکلات سرانجام حل مي‌شود چرا بايد در مورد آنها نگراني به خود راه داد و اگر هم حل نشدني است باز هم نگراني فايده‌اي ندارد.
معمولا مي‌توانيم جلوي افکار مملو از نگراني را با پرسيدن سوال‌هايي از اين قبيل که ريشه اين نگراني چيست و از چه‌چيزي بيش از همه مي‌ترسم بگيريم. زندگي هميشه در حال تغيير است و هر روز با خود فرصت‌هاي تازه‌اي دارد، اما اگر متوجه شديد درباره موضوعي نگراني‌تان خارج از کنترل است به کاري که مي‌توانيد در مدت يک ساعت به پايان برسانيد، مشغول شويد. اين روش باعث مي‌شود حواس‌تان به کاري ديگر جلب شود؛ کارهايي مانند رسيدگي به گلدان‌ها، پياده‌روي و ورزش‌هايي مانند ايروبيک يا شنا. بايد روشي را در پيش گيريد تا افکار منفي‌تان به سمت مثبت پيش رود، بويژه ورزش در اين امر بسيار مفيد است.
برو بخواب، دوش بگير يا موسيقي ملايم گوش کن
اين فعاليت‌هاي آرامش‌ساز نيز مي‌تواند خيالپردازي خوب را تقويت کرده و در مواقع نگراني ذهن‌مان را آرام کند و بتوانيم براي مشکل‌مان راه‌حل‌هاي خوب و مناسبي پيدا کنيم. به طور مثال ارشميدس، مبتکر و رياضيدان يوناني در حمام بود که قانون چگالي را کشف کرد.
وقتي نگران هستيد هرگز احساس آزادي نخواهيد کرد، ضمن اين که نمي‌توانيد هم نگران باشيد و در عين حال راه‌حل مناسبي نيز براي مشکلات‌تان پيدا کنيد.
Psychologytoday / ناديا زکالوند