تاریخ انتشار : 1394/05/17
راه‌هايي براي کاهش استرس


راه‌هايي براي کاهش استرس

حميد بابايي لاکئي روانشناس در گفت‌وگو با فارس، با بيان اينکه تمام سيستم دروني انسان برنامه‌ريزي شده است و هر جرياني که به آن خلل وارد کند موجب استرس يا فشار بر فرد مي‌شود، اظهار داشت: فشارها و تنش‌هاي دروني مانند نزاع‌ها، رنجش‌ها، کينه‌ها و زخم‌زبان‌ها مي‌تواند سيستم برنامه‌ريزي شده انسان را برهم بزند. همچنين برخي مسائل بيرون مانند مشکلات شغلي، فکري و... مي‌تواند سيستم برنامه‌ريزي شده انسان را منفجر کند.

اين متخصص حوزه بهداشت روان تصريح کرد: استرس مي‌تواند منجر به افسردگي فرد شود افسردگي چند نوع است برخي افسردگي‌ها خفيف هستند و فرد مبتلا از امور لذت‌بخش لذت نمي‌برد. مثلاً فرد از شنيدن صداي موسيقي، ديدن تصويري لذت‌بخش يا گرفتن هديه‌اي خوشحال نمي‌شود که اين مي‌تواند استرس او را تشديد کند.

وي افزود: نوعي ديگري از افسردگي با پناه بردن به مشروبات الکلي و قرص‌هاي روان‌گردان همراه است و در نوع شديدتر فرد علاوه علاوه براينکه از امور لذت‌بخش لذت نمي‌برد نياز به دارو درماني و روان‌ درماني دارد و دچار مشکلات جسماني مي‌شود که منشأ آن رواني است. در اين نوع افسردگي فرد مبتلا ميل زيادي به تنها بودن دارد و خود را مقصر اموري مي‌داند که به وجود آمده است. اين افراد مدام خوددرگيري ذهني دارند.

بابايي لاکئي گفت: در افسردگي خيلي شديد نيز فرد تصميم مي‌گيرد به خود صدمه بزند که در پاره‌اي موارد اين رفتار براي گدايي محبت است.

* چند تکنيک براي کاهش استرس/ 11 بار تنفس عميق

اين روانشناس با بيان اينکه چندين روش براي کاهش فشارها و زخم‌‌هاي روحي وجود دارد، اظهار داشت: تحقيقات نشان مي‌دهد که 11 بار تنفس عميق مي‌تواند حال فرد را موقع قرار گرفتن در شرايط تنش‌زا بهبود بخشد. نکته مهم اين است که سه يا چهار تنفس عميق نمي‌تواند استرس را کنترل کند و تعداد تنفس بايد حتماً 11 بار باشد. همچنين تنفس بايد به گونه‌اي باشد که فرد از راه بيني هوا را وارد دستگاه تنفسي خود کند و از آن را از دهان خارج کند.

مشت‌هاي خود را باز و بسته کنيد

اين متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: يکي ديگر از تکنيک‌هايي که در کنترل استرس مؤثر باشد باز و بسته کردن مشت‌ها است. به گونه‌اي که دست‌ها قرمز شود. همچنين مي‌توان همراه با اين باز و بسته کردن اين دست‌ها نفس عميق کشيد.

* آب درماني روشي براي کنترل استرس

بابايي لاکئي اظهار داشت:‌ آب درماني روشي است که مي‌تواند در کنترل استرس موثر باشد نوشيدن يک ليوان آب، دوش گرفتن يا مرطوب کردن صورت و پشت گردن همراه با تنفس نقش مؤثري در کنترل استرس دارد.

پياده‌روي روي چمن و شنيدن موزيک آرام‌بخش را فراموش نکنيد

اين روانشناس گفت: راه رفتن روي چمن و تماشاي همزمان سبزه، پرنده و گل‌ها و شنيدن موزيک آرام‌بخش نيز مي‌تواند در کنترل استرس مؤثر باشد.

*‌ استرس مانند زيرنويس تلويزيون است

اين متخصص حوزه بهداشت روان خاطرنشان کرد: تمام جريانات ذهن مانند تلويزيوني مي‌ماند که استرس مانند زيرنويس است که بر صفحه آن نقش مي‌بندد اگر موقع تماشاي تلويزيون به زيرنويس آن توجه کنيم کل صفحه را از دست مي‌دهيم براي اينکه استرس‌ها نتوانند آنقدر ما را تحت تأثير قرار دهند که از ساير امور زندگي بازبمانيم مي‌توانيم لحظه وقوع استرس مغز خود را به صحنه‌اي زيبا، خاطره‌اي خوش يا ديدار دوستي مهربان هدايت کنيم.

 


 

 
 بازگشت